Selasa, 9 Oktober 2012

Quality Control

Tengok jam, dah tengah hari. 12:24. Biasanya dikala ini aku dah mula buka bungkusan bekal yang aku bawa dari rumah. Aku rasa aku patut makan tapi perut macam tak sudi. Tiada purchase order diterima dari pihak perut. Sebenarnya aku masih kenyang lagi. Pagi tadi bergelak ketawa bersama member sampai tak ingat dunia. Terasa berada dikedai kopi. Berbicara mengenai perkara duniawi seperti bagaimana rasanya mengorek hidung menggunakan ibu jari kaki, apakah perasaan dimalam pertama bergelar suami, dan berapa lot kedaikah yang harus disewa untuk menjana pendapatan sampingan, hal-hal sebegitu lah. Ok, aku tipu. Kami tidak bercerita mengenai perkara-perkara yang aku nyatakan tadi tapi lebih kurang macam tu laa perbualan kami.

Disebabkan itu aku berasa kenyang. Mana tak, nasi goreng sepinggan dan sekeping sayap ayam aku makan. Air pula 100 plus. Menggantikan bendalir yang hilang kononnya. Padahal berpeluh sebab berpanas jer pun. Bukannya berpeluh sebab beraksi berahi. Err... maksud aku, bukan sebab berpeluh bekerja.

Memandangkan aku kenyang, jadi aku plan untuk menaip satu entri. Macam yang korang baca pada tajuk diatas, aku nak bercerita mengenai Quality Control atau dalam bahasa panggilannya, QC. Ramai jugak yang bertanya (adalaa dalam lebih dari 3 orang), apa itu QC dan apa kerjanya. Aku rasa sangat bosan menjawab soalan sebegini sampai aku malas nak jawab. Bila orang tanya, aku diam. Tak lah, aku jawab kontrol kualiti. Mudahkan? soalan dari bahasa inggeris, aku terjemahkan sahaja ke dalam bahasa melayu. Dari terjemahan tu korang boleh tahu apa kerja yang dibuat oleh QC.


Ok, ramai yang buat muka blurr ibarat menahan kentut tapi terlepas sedikit dicelah punggung.

Aku bagi satu contoh. Korang sedang sakit perut, dari pagi tahan dan korang tak buang-buang hinggalah ke tengah hari. Jadi disini, otak korang secara otomatisnya akan memberi satu kerja untuk korang. Korang perlu mengeluarkan tahi atau nama komersialnya pergi berak. Persoalannya, macam mana korang berak?

Aku rasa tak perlu kot aku bagi prosedur. Buka seluar, duduk bersila, baca newpaper, itu korang dah tahu. Siapa tak pernah berak disini? sila tampar muka anda pada punggung rakan yang berdekatan sebanyak 3 kali. Apa kejadah dah pandai membaca blog tapi tak pernah berak? aneh, memang aneh.

Apa kaitannya dengan kualiti?

Korang dah tahu berak. Tapi bagaimana dengan kualiti berak korang. Atau, adakah korang berak dengan berkualiti? penjagaan keselamatan juga perlu supaya kualiti berak korang tak terganggu. Sebab itu, jangan duduk mencangkung diatas jamban berak yang direka untuk duduk bersila. Dan jangan baring untuk jamban yang direka untuk berak berdiri. Faham?

Kualiti berak seperti berapa banyak jumlah tahi yang korang biasa keluarkan. Adakah dalam 5g tahi? 12.5g? 2kg? korang kena tahu dan rekod ini didalam kepala hotak sendiri. Supaya korang ada idea, sebagai contohnya hari ni korang berak 2g sahaja. Kurang 3g dari biasa. Korang boleh detect adakah proses berak ini berkualiti atau tak. Harus diingatkan, pengambilan makanan sehari sebelumnya juga wajib diambil kira. Kalau makan sedikit, padanlaa keluar 2g. Tapi kalau makan sama macam semalam dan bulan lepas tapi secara tiba-tiba berak, tahi keluar 2g, apa kes? mana lagi hilang 3g? jadi lemak? atau berubah bentuk menjadi tahi yang lain? :O

Selain itu, bila korang berak juga boleh memberi idea kepada korang sejauh mana kualiti berak korang dalam sehari-hari. Macam aku, aku biasanya berak ditengah hari. Jadi, hari besok dan seterusnya aku juga akan berak dikala sebegini. Maksudnya berak aku ada kualitinya sendiri. Tahi aku akan dapat organise jadual dan time-shift mereka. Bila sepatutnya mereka keluar dan mula menyelam didalam mangkuk jamban.

Dah lah. Aku rasa sampai tu jer contoh yang aku bagi. Ingin diingatkan disini bahawa proses berak itu hanyalah perlambangan sahaja. Seperti yang kita ketahui, pembaca blog ini terdiri dari pelbagai bidang. Ada yang engineering, banking, nursing, agriculturing, dan macam-macam ing lagi lah. So, memandangkan semua orang perlu berak, jadi aku merasakan itu merupakan perlambangan yang paling sesuai.

Bagi korang yang dah baca sampai tahap ini, tahniah dan syabash mera bethe diucapkan. sebenarnya aku boring. Sebab tu aku taip apa sahaja yang terlintas difikiran. Terima kasih sebab sudi meluangkan masa membaca entri ini. Jangan lupa komen dibawah. Nak juga aku tahu apa perasaan korang. Heheh. Bye~


Aku tahu entri ni takde kualiti. Hihi~

6 ulasan:

  1. first, yeahh! haha. knk mesti cita sal berak? huu~

    BalasPadam
  2. @cik fizah Kerana berak lah yang menyatukan kita. Siapalah kita tanpa berak. Eh? ;P

    BalasPadam
  3. kualiti berak aku agak kurang memberangsangkan lately.asyik keluar taik warna hitam je.hahahaha

    BalasPadam
  4. @boni kacak Oh, itu bahaya. Sila dapatkan rawatan susulan, abam Boni. Hik3. >.<

    BalasPadam
  5. pernah belajar subjek ni...best tp...xskor pulak paper tu..sedih2

    baca ni dari saya
    http://anisa-mylife.blogspot.com/2012/10/review-real-steel.html

    BalasPadam
  6. @Anisa Anuar Ye ke? hehe. Takpe, cube lagi next time ok.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...