Isnin, 20 April 2015

Introvert...

Apa itu Introvert...

Semalam, soalan random terpacul keluar dari mulut aku, "Apa maksud Introvert?". Masing-masing geleng kepala tanda tak tahu menahu. Semua jadi diam. Memandangkan ianya random, jadi aku tak tahu macam mana boleh terlintas soalan itu. Member aku sepantas kilat (dalam 2 saat) menggugel "introvert". Tak lama lepas tu, dia pass iPhone dia kat aku, "nah, kau jawab soalan nie baru kau tahu...". Terpapar pada skrin sekeping laman web, kuiz kendiri mengenai "introvert". Tanpa fikir panjang dan dengan fikiran separa-serius aku sambut iPhone (ya, ini perlu di-highlite-kan disini) dan jawab set soalan tersebut.


Ada 12 soalan. Kebanyakkan jawapan aku jawab "false" dimana keputusan kuiz tersebut, aku ada highly chance seorang introvert. Tapi, masih belum menjawab soalan pertama aku tadi. Aku cuma nak tahu apa maksudnya, bukan nak relate diri sendiri dengan soalan tersebut. Aku ditinggalkan dengan tanda tanya sambil aku sendiri malas nak gugel dikala itu.

Pagi tadi aku cuba cari jawapan dari Wikipedia. Mukasurat panjang dan aku baca roughly 55% petikan tersebut. Tak larat rasanya nak baca semua bilamana aku kena baca, fahamkan ayat demi ayat sebab artikel dalam bahasa kedua (mungkin ketiga sebenarnya, takpun keempat) aku. Sampai satu tahap, aku putuskan untuk berhenti baca setelah dapat idea kasar maksud "introvert".

Dari pemahaman aku, introvert ini adalah ciri-ciri perlakuan atau sikap yang semua orang ada. Ianya berlawanan dengan extrovert. Walaubagaimanapun, semua orang ada ciri-ciri ini, persoalannya hanyalah mana satu yang lebih dominan. Untuk senang faham, extrovert adalah aktif manakala introvert pula adalah pasif. Jika seseorang itu gemar bergaul, lebih suka berada dalam kelompok yang besar, bosan bilamana menyendiri, suka untuk nampak tampil diantara khalayak ramai (attention seeker? heheh) dan sebagainya, itu diklasifikasi sebagai extrovert. Berlawanan dengan itu, rasanya korang fahamlah. Akan tetapi, seringkali untuk disalah erti adalah sifat "pemalu" dan introvert itu sendiri. Introvert bukan pemalu dan tiada masalah untuk perbualan atau bersosial bersama orang lain yang mana "pemalu" pula ada masalah atau isu dalam hal tersebut.

Dari kajian sendiri yang aku jalankan, aku bersetuju bilamana aku diklasifikasikan sebagai seorang yang introvert. Tak tahu pula adakah ini baik atau tidak untuk aku. Hurm. Entah.

Ada satu lagi istilah, "abreviasm" kah apa, aku lupa. Itu bilamana "extrovert" & "introvert" dalam diri seseorang seimbang (evenly match). Korang rasa korang macam mana?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...