Sabtu, 23 November 2013

Tak terungkapkan

"You've thinking too much..."

BAMM!!

Serasa bagaikan satu pelempang mega hinggap dipipi. Ketika itu, keadaan sekeliling bagaikan menumpu ke arah aku. Aku terkesima, terkejut dan tergamam. Terketar-ketar, duduk diatas kerusi dengan pandangan kosong dilontarkan. "Apa nie?" seolah-olah berkata-kata seorang diri. Suara yang melepasi kerongkong seakan-akan hilang bagaikan gas, berserakan ke semua arah. Tangan mula memegang kepala. Perasaan haru, celaru, keliru mula timbul ibarat lapisan minyak dipermukaan air.

"If that so, I guess we better stop here. This is the end."

Belum lagi reda dengan tamparan kata-kata tadi, sekali lagi tamparan hinggap dipipi. Kali ini lagi kuat dari tadi. Jika penampar tersebut datang dalam bentuk harfiah / literally, pastinya akan merosakkan sistem pendengaran aku sekaligus merosakkan otak. Tapi ini tidak. Bukan telinga, bukan otak tapi hati yang merasa kesannya. Kiranya kalau hati ini kertas, sudah tentu remuk secara langsung. Kalau ais, pasti cair. Namun hakikatnya, ianya hanyalah daging. Tidak remuk, tidak cair tetapi rosak. Itu kalau secara fizikal. Secara dalamannya, perasaan yang hadir secara abstrak. Remuk, cair, hancur, terbakar, direntap, dilenyek, semuanya boleh dirasa. 

Tanpa sempat memikirkan apa respon yang harus diberi, apa kata yang harus diucap, mata terlebih dahulu melakukan kerja. Terasa air mata mengalir dipipi. "Celaka!" getus ku didalam hati. Kenapa mesti mengalirkan air mata? kenapa?? sungguh aku tak mengerti dan faham bagaimana ianya berlaku. Ini sains, ini fitrah, ini semulajadi. Bukan aku yang paksa, tetapi terjadi sendiri. 

Ah, berengsett. Kenapa harus sibukkan fikiran memikirkan bagaimana proses air mata itu terjadi sedangkan didepan ada masalah yang jauh lebih besar. Aku cuba fokus dan paksa otak untuk memikir. Aku gagal. Emosi yang tak terkawal antara puncanya. Semakin lama, serasa semakin laju pula aliran air mata. Nafas tersekat-sekat bagaikan bekalan oksigen terhad.
Add caption
*image taken  from Wallpapers Arena

"Sedihnya drama nie..." aku bermonolog sendirian sambil mengesat air mata.

P/S: Ramai yang sedih bila layan drama, tapi tak ramai yang sedih bila... ermm, tak payah la cakap. Sendiri faham laa. :)

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...