Rabu, 13 November 2013

Tergelak

"What is one funny thing your partner does that makes you laugh?"

Soalan ni membuatkan aku terkenang sekejap. Dia terus muncul dalam kepala aku. Apa yang dia buat boleh buat aku tergelak?

"Heheh..."

Aku tersenyum dan ketawa kecil. Sangat kecil sampaikan kau tak tahu sebenarnya aku sedang senyum sendiri atau buat iklan gigi. Ya, bila aku senyum, secara automatik gigi aku akan buat penampilan. Tak macam dia. Dia lebih suka senyum tanpa menampakkan gigi. Kawan-kawan dia kata dia senyum macam kucing. Heck, aku tak pernah tengok kucing tersenyum secara live.

Berbalik kepada soalan tadi. Rasanya banyak benda yang dia buat, aku boleh tersenyum. Tapi, apa yang dia buat boleh buat aku tergelak?

Then, kisah lama terimbau kembali. Masa tu kitorang dekat Sugar Bun, SB. SB tu macam KFC dan McD, restoran makanan segera berasaskan ayam. Kat Sarawak jer ada. Aku tak berapa nak ingat apa punca konflik tu cuma aku ingat memang salah aku. Aku buat dia marah. Marah sangat. Masa tu kitorang baru nak makan. Sangat obvious bila dia marah. Even dia koyakkan daging ayam tu pun dah macam singa. Agaknya dia bayangkan ayam tu adalah aku.

Masa tu suasana jadi suram. Siapa yang boleh tengok aura, mesti dapat nampak aura warna hitam mula menyelubungi meja kitorang. Senyap dia lain macam. Kedengaran bunyi garpu bergeser dengan pinggan kaca. Ngilu.

Lebih kurang 10 minit lepas tu, marah dia dah mula nak kurang (Dalam masa 10 minit tu selera aku dah hilang). Walaupun dah kurang, dia still tarik muka serius. Masa tu, tanpa sengaja aku tergelak. Aku tak tahu kenapa. Bila aku tergelak tu, dia mula nak marah balik. Dia marah, gelak aku pulak makin jadi. Gila agaknya aku masa tu. Then, entah kenapa, dia palingkan muka. Dia tutup mulut. Dari riak wajahnya aku dapat rasa dia tengah tahan gelak. Dia paling balik tengok depan, tapi tangan masih tahan mulut. Matanya tutup. Beberapa saat lepas tu dia pun gelak. Hati aku dah mula rasa lega. Aku renung mukanya dan masa tu aku tengok dia nampak comel. Serius comel. Suasana dah mula okay. Mood tetiba berubah 360°. Aku cuba buka mulut. Dia buat acuh-acuh merajuk. Makanan aku tu memang aku tak sentuh. Makan fries jer. Dia pulak boleh habis makan.

Sekarang, aku rasa aku dah tahu apa jawapan untuk soalan tadi. Literally, aku tersenyum sambil taip entri ni. Macam video yang dimainkan semula dalam ingatan aku. Heheh.

P/S: Dia kata dia tak boleh nak marah aku lama-lama. Dia tak tahu kenapa. Truth is, aku pun sama. :)




Published with Blogger-droid v2.0.10

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...