Selasa, 16 Julai 2013

Kena culik sebab...

Hai semua, apa khabar? assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh dan salam sejahtera.

Selamat menyambut Ramadhan hari yang ke-tujuh. Tak terasa kan? sekarang dah masuk seminggu dibulan Ramadhan Al-Mubarak. Macam mana dengan puasa korang? mantap? atau sentap? apa-apa pun, kita cuba lakukan yang terbaik okay? niat kena sentiasa lakukan yang terbaik bro. Ingat tu.

Awal pagi lagi guwa ada terbaca kisah yang dishare oleh abam Boni Kacak dekat Facebook mengenai seorang remaja cina yang dilarikan atau diculik oleh lapan orang lelaki (dipercayai melayu) di Shah Alam. Bukan setakat tu, badannya siap diconteng lagi. Kalau korang yang tak tahu cerita, mesti korang kesiankan budak cina tu dan anggap perbuatan lapan orang lelaki tu tak patut, ye tak? rileks bro, jangan cepat melatah. Nenek member guwa kata, theres always reason for everything. Kalau korang yang tak pass bahasa inggeris tu biar guwa tolong terjemahkan dengan bantuan pemahaman english guwa yang sekadar mendapat band 3 dalam MUET. Maksudnya adalah untuk setiap perkara, mesti ada sebab kenapa ianya berlaku. Guwa percaya apa yang nenek member guwa kata ni adalah 80% betul. Mana lagi 20%? lain kali la guwa cerita. Tak larat guwa nak explain kat sini.

Okay, berbalik kepada cina tadi. Kenapa dia diculik dan apa motif penculik tersebut menculik dirinya? dah lama tinggalkan sekolah, bahasa guwa pun tunggang langgang. Hampeh betul!

Mangsa, Ng Munn Tatt, 24, dikatakan diculik pada seawal jam tiga pagi ketika sedang makan bersama teman wanitanya. Walaubagaimanapun, teman wanitanya tak diapa-apakan tambahan pulak semua barang berharga miliknya diserahkan kepada teman wanitanya. Lepas tu mangsa pun melarikan diri bersama lapan orang lelaki terbabit. See? ayat guwa tunggang langgang lagi. -.-"

Guwa tak tahu apa yang terjadi, namun dari apa yang guwa baca, mangsa dikatakan dilarikan ke dalam hutan dan kemudiannya ditinggalkan keadaan berbogel dilebuhraya. Terdapat kesan lebam pada wajah mangsa (dari gambar yang guwa nampak) dan yang paling ketara sekali, pada badan mangsa ditulis "SAYA HINA AGAMA ISLAM".

Bila kaji punya kaji, rupanya mangsa ni memang mengaku ada menghina orang melayu dan Islam dilaman sosial seperti Facebook dan Twitter. Tak cukup dengan tu, dia mengaku pernah campakkan bangkai babi didepan surau dan rumah orang Islam untuk mencetuskan ketegangan kaum dan agama. Pergh! memang dashyat niat dan motif mamat nih.

Bro, sebagai seorang warganegara Malaysia, ko patut tahu yang agama Islam adalah agama rasmi negara dan isu agama merupakan isu yang agak sensitif. Kalau ko pergi serang isu sensitif kepada minoriti pun ko masih salah apa lagi kalau ko memang serang yang majoriti. Tak gila apa tu? bagi guwa tindakan yang dikenakan ke atas mamat ni masih lagi berperikemanusiaan (walaupun agak melampau sedikit) tapi belum teruk lagi. Nasib baik dieorang tulis kat badan mamat tuh. Kalau dieorang ukir? pergh! suddenly guwa teringat cerita Inglorious Basterd, part Lt. Aldo Raine ukir swastika (simbol nazi) kat dahi Hans Landa sebagai tanda dia merupakan bekas askar nazi suatu ketika dahulu.

Dah lah. Anggap la ini suatu pengajaran. Jangan sampai ada yang buat perkara lagi teruk lagi lepas ni. Tambah pulak sekarang bulan Ramadhan, bulan yang mulia. Respect la sikit. Setuju?

2 ulasan:

  1. betul tu.. biarlah benda ni jadi pengajaran pada semua orang.. we must respect each other. lagipun, kita dah banyak berlembut sebenarnya

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...