Khamis, 26 September 2013

Spesis buah nok lamak sik ditemu...

Entri kali ni dalam bahasa sarawak. Kalau yang tak faham tu, guwa harap sila rujuk budak-budak sarawak terdekat. Takpun beli kamus bm-bm serawak. Ader ker? ikut suka guwa jer nak kata apa kan? huu~

Okay, memandangkan aku sekpat tido lam van towk and aku malas nak micro-blogging thru twitter, sebab ramey follower lom masok TL, jadi aku polah sigek entri sitok. Saja nak buang boring mukak topik towk. Mun asa mok share pa-pa, silakan jak komen diruangan komen debah ya. Boleh?

Sebelum aku start, terlebih dolok aku mok mintak maap. Sorry sekda gamba. Sebab aku apdet makey blogger-droid lam hempon. Mok ngkah gamba ku pun, ingga torang nangga lak. Mena sik?


Bok jak tadik, Cats.FM pasang lagu ST-12 - Putih Putih Melati. Time ya aku teringat sapa insan nama Melati yang aku pernah kenal. Sekda. Eh, ada tapi sik rapeh gilak. Jarang bha orang da nama Melati nektowk. Camya juak Melur sikpun Rogayah. Aku ada sorang kawan nama Cempaka. Ya nang klasik lah namanya. Eh, pa cita ku towk? bukan mok cita sal Melati. Adoh adoh, awal-awal dah langgar beam jalan. Da masok laut pastowk. Heh!

Sebenarnya aku mok cita sal delima. Lam lagu ya nakkah daknya nyanyi "merah-merah delima". Aku try imagine objek apa kah yang bernama delima ya. Benda nok terlintas lam palak utak ku buah delima ya jak. Bila piker-piker balit, sies lamak dah ku sik tangga buah ya. Masih ujud kah nya? sapa boleh confirmkan benda towk? dolok salu jak tangga kat belakang umah lamak (before pindah lokk) sebab belakang umah da pokok delima ya. Rasanya manis-manis kadang masam. Nya macam berbijik kurang lebih limo laa. Kaler isiknya merah. Kaler buah ya pa, oren kah? sik ingat ku.

Ya la ku eran pahal nektowk sekda gik tangga buah ya oww? sik itok kah torang? kaa aku jak lamak sik nemu benda ya?

Sigek gik buah nok ku lamak dah sik temu adalah buah ceramey. Aku sik tauk pa proper name buah ya. "Ong seramai" kah nama benda ya lam bahasa bintulu. Aok, aku orang bintulu, ko pahal? torang orang siney? yah, alu berjejak kasih sitok. Nang apa lahhh. Buah ceramey ya lok member ku salu bekal gi skolah. Seplastik besa dibekal nya. Sukati mekorang nak ngentam jak pey kit perut. Biasa lok mekorang makan buah ya campo ngan gulabatu "Pagoda" nok segiempat kecik ya. Makan 2-3 bijik gulabatu ya pasya gigit buah ceramey. Asanya nang pelik padah kawu tapi nyaman sik terdescribe ku gik. Kedak pa jak upa mekorang makan ya. Mun member-member ku lok baca entri towk, mesti KLMJ daknya. Aku pun dah KLMJ towk. Bahahahah.

Tapi ya lah, ney ndak tuju buah ya gik. Sekda gik ku temu. Biasa orang polah jerok nak buah ya? ngkah lam balang. Mekorang sik. Makan mentah kedak ya jak. Best sik, best sik? buah belimbing pun dah lamak sik bertemu. Tapi aku percayak, belimbing masih ujud nektowk. Belimbing sapa sik kenal harus dijolok buridnya k batang penyapu. Nakpa nama buah belimbing sik dikenal. Heh!

Ok lah. Panjang gilak dah entri towk. Mun rajin, komen la kat debah ya. Pat juak kita berkongsi rasa tek nak. Mok juak tauk pa respon torang ngan entri towk. Fes tyme towk molah entri bahasa serawak. Cam best juak ho.

Ok lah, till next time.

Ciao!

P/S: Gerek ku majuk tegal aku tetido malam tadik. Sik sempat bercalling. Giney towk? :O
Published with Blogger-droid v2.0.10

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...